„Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a supus consultării publice o serie de noi obligații de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de telefonie, internet și televiziune, cu scopul de a crește gradul de transparență a ofertelor telecom și a le facilita astfel utilizatorilor o mai bună înțelegere a condițiilor de utilizare a serviciilor pe care le achiziționează”, se arată într-un comunicat al ANCOM.
La începutul anului 2014, în România existau peste 4 milioane de abonați la telefonie fixă, aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă active, 46% din gospodării aveau o conexiune la internet fix de bandă largă, iar peste 85% dintre acestea dețineau un abonament la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale.
Proiectul de decizie ANCOM, care va înlocui Decizia 77/2009 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului, prevede suplimentarea sau detalierea anumitor informații din ofertele telecom esențiale pentru utilizatorii finali, astfel încât aceștia să poată face alegeri informate, adaptate nevoilor reale de comunicare.
„Principala noutate pe care o aduce proiectul de decizie al ANCOM este extinderea obligațiilor de informare a utilizatorilor finali și în sarcina furnizorilor de servicii de internet și televiziune, în plus față de furnizorii de servicii de telefonie care au obligații de transparență și în prezent”, se mai spune în comunicat.
Astfel, furnizorii de servicii de comunicații vor avea obligația să publice pe paginile proprii de internet informații despre existența anumitor blocări sau limitări ale traficului de internet, ale serviciilor sau aplicațiilor care pot fi contractate, dacă astfel de blocări există și sunt permise de lege, de exemplu restricțiile în utilizarea unor aplicații precum Skype sau WhatsApp.
Furnizorii de servicii de telefonie și de internet vor trebui să publice pe pagina proprie de internet și să comunice, înainte de contractare, informații despre existența anumitor praguri dincolo de care este limitată sau condiționată utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final (trafic, minute incluse), precum și privind consecințele depășirii acestor praguri, precum limitări ale vitezei sau plata unui tarif suplimentar.
De asemenea, în cazul serviciilor de acces la internet, va fi publicată și comunicată înainte de contractare valoarea maximă a vitezei de download (decărcare) și de upload (încărcare), precum și a vitezei minime garantate, acolo unde aceasta există, iar în cazul în care nu există o viteză minimă garantată se va preciza acest lucru.
Totodată, pe paginile web ale operatorilor telecom va trebui detaliată cel puțin acoperirea geografică de tip outdoor a serviciilor pe care aceștia le furnizează, cu precizarea localităților unde există acoperire, prin suplimentarea informațiilor existente deja sub formă de hărți care precizează acoperirea serviciilor.
În plus, atât operatorii de telefonie, cât și cei de internet și televiziune trebuie să afișeze pe pagina principală a site-ului propriu un link direct, ușor vizibil și cu o denumire sugestivă, către contractul cadru și condițiile de furnizare a cartelelor preplătite, dar și să păstreze online o arhivă cu contractele cadru și cu planurile tarifare care nu mai sunt în vigoare, dar care sunt încă utilizate de abonați.
În baza Deciziei 77/2009, ANCOM a creat aplicația Veritel.ro, pentru a le facilita utilizatorilor telecom compararea tuturor ofertelor de telefonie și internet disponibile pe piață.
Noul proiect de decizie stabilește că furnizorii vor avea obligația de a introduce datele referitoare la ofertele lor comerciale în termen de maximum două zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ofertelor sau a modificării acestora, urmând ca ofertele să fie publicate pe pagina de internet www.veritel.ro după verificarea lor de către ANCOM.
Propunerea ANCOM de adoptare a unor noi măsuri de informare a utilizatorilor de comunicații vine ca urmare a modificărilor legislative intervenite la nivel european și național după adoptarea de către autoritate a Deciziei 77/2009, în vigoare în prezent, dar și pe fondul sesizărilor primite din partea utilizatorilor finali și a evoluțiilor firești intervenite pe piață, care fac ca anumite prevederi din Decizia 77/2009 să nu mai fie de actualitate sau suficiente.